Bilpolisen Rotating Header Image

GM avlivar SAAB

Saab gick idag 19:e december in i sista fasen av förnedring efter att ha behandlats uselt av GM under flera år. GM gick in som ägare men ströp tillgångar som ny teknik och nya modeller. Något som kan tänkas vara synonymt med framgångsrika bilar. Som ett västsvenskt under lyckades Saab i Trollhättan ändå leverera bilar som kunde konkurrera på en steinhart världsmarknad. Imponerande och starkt… Sverige hade två bilmärken.

GM lät inte Saab lansera en ny 9-5a 2004/2005 vilket borde ha skett med en modellcykel på 7år. De höll inne med 9-3 kombi och 9-3X. Genomförde  en katastrofal badge-engineering med 9-2X o 9-7X. Till sist kom GM på bättre tankar och lät Saab ta fram 9-5 (dock två generationer för sent), 9-3X, 9-4X och flera uppmärksammade konceptbilar. Kanske var man på väg att “förstå” Saab. Men då slog finanskrisen till och GM beordrades att rensa ut bland märkena för att få statligt nödlån och då rök Saab.

När holländare och trollhättebor under 2 år kämpar för att befria Saab så ser GM på och omöjliggör alla ev. affärer då dom värnar om sin egen teknik, rädda för att någon skall få för sig att helt enkelt göra bättre bilar än GM. Man förundras över storheten i Fords agerande när Volvo såldes till Geely. Tack Ford…

Herr Muller, det du gjorde var stort och sjukt osvenskt. Forumen kommer spekulera i dina motiv till att ha gett allt för att rädda Saab. Man kommer söka svar som girighet och annat spännande. Inte kan någon bara jobba sådär för att dom tror på något? Det låter skumt…
Oavsett så gav du hoppet och kampen ett ansikte. För detta är Bilpolisen dig ödmjukt tacksam.

Så, vad händer nu? …. är sista kapitlet i “Killing SAAB slowly” klart?

7h12901-950

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>