Bilpolisen Rotating Header Image

Sossebil – vad är det?

Definitionen är inte helt enkel att utreda. Man måste naturligtvis ha med sig det faktum att vanligt folk inte har miljoner på banken att shoppa bilar för. Jag menar, hur många nybilar köps cash av privatpersoner idag kontra via tjänstebilsprogram som företagen får pynta för?

Utan tjänstebilar undrar man hur nybilsförsäljningen hade sett ut egentligen. Med tanke på de underbara värdetapp som nybilar har är det nog livets sämsta affär alla kategorier.

Så sossebil är anser jag inte bara utifrån perspektivet att en “sosse” köper en Volvo 109 hk V70, kör ut med 18 tums fälgar och njuter av göteborgs stadstrafik och jobbpendling.

Det är lika mycket dessa biltillverkare som borde skärpa sig och komma in i matchen. Om en bil för 300 ksek efter 3 år är värd 150 tusen så är ngt fel. Och inte konstigt då att vi konsumenter luras att leta efter 0,2 l längre förbrukning per mil????!! haha va i “#¤%&”¤¤. Det motsvarar typ någon % av tappet på en bil under 3 år. Vi blir helt enkelt blåst pga alla sossebilar som får oss att tappa fokus på rätt sak.

Det är bara att vara ärlig, man vill ha en hyfsat kul bil, snygg, prisvärd, ändamålsenlig utan att bli “rånad”. Biltillverkare – sluta tillverka sossebilar!

Exempel. V70 109 hk, hur fan kom dem på denna motorn. Talar man med säljare på Volvo så skäms dem att ens prata om den. Istället för att vara säljiga (tack iaf för den ärligheten) så säger dem att den bör sitta i V50 istället. Så Volvo – skärp er om ni nånsin ska kunna bli “premium”.

Sist men inte minst.
För er som inte vet, en sosse är en förkortning för socialdemokrat.

One Comment

  1. Das Dass says:

    * Bump *

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>